Filmrechten 'Happening' verkocht aan Eyeworks

Roman HAPPENING Johan Swinnen maakt belangrijke kans op verfilming

Eyeworks Film & TV Drama, belangrijke speler in de Vlaamse biosocoop- en tv-industrie en bekend van de tv-reeksen als ‘Eigen Kweek’, ‘Vermist’ en ‘Cordon’ en de films ‘Het Vonnis’, ‘Marina’ en ‘Het tweede gelaat’, heeft de filmrechten gekocht van de debuutroman ‘Happening. De aanslag in de Inno’ van de Antwerpse schrijver Johan Swinnen.

Deze aankoop betekent voor de 63-jarige auteur én filmfanaat, die jarenlang foto- en filmgeschiedenis doceerde aan de Vrije Universiteit Brussel en aan de School of Arts van de AP Hogeschool Antwerpen, dat de verfilming van zijn roman als tv-reeks of als bioscoopfilm wordt voorbereid.

Peter Bouckaert, Managing Director Eyeworks Film & TV Drama:

“De sleutelroman Happening van Johan Swinnen, over de brand in de Innovation vijftig jaar geleden, bevat alle elementen die garant staan voor grootse cinema: een onuitwisbare historische gebeurtenis, diepsnijdende menselijke verhalen en doorwrochte personages wier leven door het noodlot met elkaar werden verbonden. De verfilming van dit magistrale verhaal is een enorme uitdaging op een schaal die we niet eerder in onze Belgische cinema hebben gezien, maar dit verhaal moet verfilmd worden, niet alleen omwille van zijn historische relevantie, maar minstens evenzeer omwille van zijn actuele weerklank.”

Rudy Vanschoonbeek, uitgever Vrijdag:

“Happening is een ware pageturner. Vanaf de eerste pagina’s neemt het verhaal je bij de lurven en laat de lezer niet meer los. Van het idyllische dorpsleven tot de laaiende stedelijkheid, van de kleinste anekdote tot de hoogst gestemde reflectie: deze roman vlecht zich in het inlevingsvermogen van de lezer die een vermetel avontuur aanschouwt en zich afvraagt in hoeverre werkelijkheid fictie overtreft of vice-versa. Dat kan niet anders dan visueel spektakel opleveren, zeker in de handen van zo gereputeerde filmmakers als Eyeworks.”

Johan Swinnen:

“Als slachtoffer van de brand van de Innovation te Brussel, die een aanslag blijkt te zijn, was het een emotionele beslissing - en dit snel na het verschijnen van de roman - om Happening dat mijn persoonlijk leven vertelt te laten verfilmen. De roman houdt zich immers dicht bij de werkelijkheid op, maar ik ben een schrijver, geen regisseur. Ik kies voor de strategie om het boek los te laten en dit in alle vertrouwen omdat ik overtuigd ben dat Happening in goede handen is bij het excellente productiehuis Eyeworks om een pur sang verfilming te realiseren die er zal toe doen. Om in afwachting van de verfilming van Happening mijn eigen film die in mijn schrijvershoofd zit te zien, moet je met filmisch verlangen nu het boek lezen.”

 

Bron: Uitgeverij Vrijdag
Comments