© Koen Broos

Gie Bogaert (1958)

geldt als een subtiel chroniqueur van het verlies. Hij verwierf faam met puntgave, vaak verstilde romans, waaronder Wat
kwaad doen de tovenaars?, Hemelstof, Luchtgezichten en Roosevelt.

Bij Vrijdag verschijnt in de zomer van 2022 zijn nieuwste roman Onvoltooid.


BOEKEN

(2022)


Leesfragment: Onvoltooid - Gie Bogaert

Onvoltooid is een delicaat en tegelijk indringend verhaal – gebaseerd op ware gebeurtenissen – over afkomst en verwantschap, waarheid en leugen, hoop en teleurstelling, maar vooral is het een hartroerende geschiedenis over de herinnering aan dat altijd weer ongrijpbare verlangen dat we intimiteit noemen. Lees hier alvast het eerste hoofdstuk.

Lees meer »

Over Onvoltooid:

'Bogaert weet het onzegbare te benoemen, nauwkeurig formulerend in een wonderschone taal.'

Jan Stoel, Bazarow

 

 

'Bogaert is op zijn best als hij extreme emotionele gebeurtenissen versnijdt met atmosferische impressies.'

De Lage Landen

 

'Een ingenieus opgezet dubbelspel.'

Kunsttijdschrift Vlaanderen

 

'Gie Bogaert, de Vlaamse ‘chroniqueur van het verlies’, schreef met Onvoltooid een tot in de puntjes doordachte roman, die subtiel blootlegt hoe mensenlevens door toevalligheden opeens een totaal onverwachte wending kunnen nemen.'

Tzum

'In Onvoltooid toont Bogaert zich opnieuw een fijnbesnaard seismograaf van het relationele verkeer en verknipte gezinsverhoudingen.'

De Morgen

'Sommige alinea's zijn haast mini-essays over ouder worden, hoe herinneringen werken en hoe we ons leven verpakken in verhalen die, hoe consciëntieus we die ook vertellen, altijd gemanipuleerd zijn.'

De Standaard der Letteren

'Ongenadig zet Bogaert het scalpel in de menselijke zwakheid, hij verwijdert het pus uit de wonde, maar bezondigt zich niet aan existentialistische wanhoop of aan nihilisme. [...] Onvoltooid heeft eeuwigheidswaarde. Er is geen betere.'

Knack


Over de auteur en zijn werk:

'De meester van de kleine speelruimte'
★★★★

De Standaard der Letteren

'Uniek in de Vlaamse letteren'
★★★★

Knack

'Fijnzinnig, diepgravend en secuur'
★★★★

Het Nieuwsblad

'Aandoenlijk'
★★★★  

De Telegraaf

'Meesterlijk'

de Volkskrant

'Virtuoos'

De Morgen

'Haast betoverend'

Trouw

'Groot stilistisch vakmanschap'

Haagsche Courant

'Een Geheimtip voor literaire fijnproevers'

Vrij Nederland

'Proza van een onthutsende schoonheid'

Radio Nederland Wereldomroep

'Adembenemend mooi'
★★★★★

Cutting Edge

'Pure schoonheid'
★★★★½

Feeling