Uitgever Marie-Lynn Herpoel introduceert 'Tussentaal'

Tijdens de boekvoorstelling van Tussentaal geeft uitgever Marie-Lynn Herpoel een inleiding bij de dichtbundel van Esoh Weyden. Zo vertelt ze het verhaal van hoe Tussentaal tot stand kwam.

© Josefien Bouw

Goedenavond iedereen en welkom op de boekpresentatie van Esohe Weydens langverwachte debuutbundel Tussentaal. Ik ben Marie-Lynn Herpoel, uitgever bij Uitgeverij Vrijdag, en ik had de eer en het genoegen om Esohe redactioneel te begeleiden bij het schrijven van haar debuut.

Ik neem jullie graag even mee naar het begin van het wordingsproces van dit boek. In oktober 2020 verscheen bij onze uitgeverij Zwemlessen voor later, een bundel klimaatpoëzie geschreven en samengesteld door de Klimaatdichters. De Klimaatdichters, dat is een bonte groep van jong talent en ervaren rotten die met poëzie in al haar verschijningsvormen strijden voor een klimaatvriendelijke wereld. Een van die jonge talenten uit de bundel was – u kan het al raden – Esohe Weyden. Haar gedicht viel ons meteen op. Haar achtergrond in spoken word kwam er duidelijk in naar voren, vanwege de muzikaliteit van de tekst, het spel met ritme, rijm en klank. Toch verbaasde het ons hoe goed het werkte op papier, dus zonder het sturende stemgebruik en de ondersteunende bewegingen die je bij een performance wel hebt. Esohe Weyden was iemand om in het oog te houden, besloten mijn collega Rudy Vanschoonbeek en ik.

"Haar gedicht viel ons meteen op. Haar achtergrond in spoken word kwam er duidelijk in naar voren, vanwege de muzikaliteit van de tekst, het spel met ritme, rijm en klank. "

Enkele maanden later zagen we Esohe voor het eerst aan het werk, namelijk tijdens de startshow van de Gedichtendag op 27 januari 2021. Ze was vermoedelijk de jongste dichter die de revue passeerde, maar ze liet meteen een diepe indruk op ons na: ze sprak zelfverzekerd, kwam krachtig en overtuigend over, en haar stem was verfrissend. Getriggerd door haar pen en verschijning, besloten Rudy en ik Esohe te contacteren om eens naar haar toekomstplannen en ambities te polsen. Er volgden prettige gesprekken, enkele nieuwe gedichten en niet veel later ook een boekcontract. Daarvan vond Esohe trouwens dat het wel wat compacter kon zijn, waarna ze de volgens haar onnodige artikelen begon te schrappen. Tja, je bent een rechtenstudent of je bent het niet.

© Josefien Bouw

Vervolgens ging het eigenlijke redactieproces van start. Esohe stuurde me op regelmatige basis gedichten, die we erna samen bespraken. Hoewel het gehele maak- en redactieproces zich in een vreemde tijd afspeelde waarin we elkaar niet al te veel konden zien, was het zelfs op afstand een plezier om met Esohe samen te werken. Niet alleen vanwege haar enthousiasme en haar creativiteit, maar ook vanwege haar inzet, de manier waarop ze omging met feedback en er vervolgens met veel succes mee aan de slag ging, zonder haar eigen mening te verloochenen. Het was geweldig om te zien hoe Esohe telkens weer een grote stap maakte en zo steeds dichter kwam tot wat Tussentaal uiteindelijk geworden is.

"Het was geweldig om te zien hoe Esohe telkens weer een grote stap maakte en zo steeds dichter kwam tot wat Tussentaal uiteindelijk geworden is."

Esohe, ik richt me even rechtstreeks tot jou: ik ben oprecht vereerd dat ik met jou mocht samenwerken aan Tussentaal. Je hebt er bijzonder hard aan gewerkt en je mag trots zijn op dit mooie eindresultaat, waarvan ik hoop dat velen, ook de niet-poëzielezers, hun weg ernaar mogen vinden. Ik ben het alleszins: trots op jou en op jouw sterke bundel. Ik kijk nu al uit naar onze toekomstige samenwerkingen, want als ik ergens van overtuigd ben, dan is het wel dat we van jou nog veel gaan horen. Dit is pas het begin.


 »