Verschenen: Oerboek. Portretten van de schrijver als jonge lezer

DW B 2 2020

Voor deze focus nodigde curator ARNOUD VAN ADRICHEM dertien auteurs van verschillende generaties uit om hun jonge lezende ik te exploreren. Hij vroeg hen naar hun oerboek: een kinder- of jeugdboek dat het mechaniekje van het schrijven al op vroege leeftijd in beweging bracht. En dat wellicht nog steeds resoneert in het oeuvre van de volwassen auteur. 

Zijn vraag resulteerde in bespiegelingen over zaken die ertoe doen: een vliegend schip, een straatlantaarn, fossielen, een beer die in een konijnenhol blijft steken, de grote blauwe verte, een lemmet, een conservenblikje met ananasschijven, massieve wolken en de wind die door de wilgen waait.

De winnaar van de Editio Debutantenschrijfwedstrijd 2020 voor fictie is bekend

Annika van Veen heeft de Editio Debutantenschrijfwedstrijd 2020 voor fictie gewonnen met het verhaal 'De Winter'. Lees de hele tekst hier.

Verschenen: Satire. De gespierde lach

DW B 1 2020

Sinds de oudheid is satire een geliefkoosd en uitgekiend schrijverswapen. En denk ook maar aan de vlijmscherpe pennen van Rabelais, Laurence Sterne of Voltaire. Satire was eeuwenlang de alomtegenwoordige luis in de pels van machthebbers, godsdiensten en maatschappelijke fenomenen. Tegenwoordig ligt het genre zélf in de vuurlinie. Omdat de dubbel zinnigheid ervan niet meer gesmaakt wordt, in een tijdperk waarin satire juist erg relevant is? Is de grimmige en gespierde lach te cassant? Satirici lijken stilaan een bedreigde diersoort. En bekopen het soms met hun leven, remember de redactie van Charlie Hebdo of sommige cartoonisten. Meer en meer zien we hoe satire in teksten en cartoons, en bij stand-upcomedians en cabaretiers, wordt beteugeld. Dat leidt soms tot autocensuur. Satire is bovendien onderdeel van een hevig debat over vrije meningsuiting en politieke correctheid.

FIKRY EL AZZOUZI en medecurator DIRK LEYMAN presenteren teksten waarin wel nog gespierd en kritisch gelachen wordt met wat misgaat.

FILTER (Tijdschrift over vertalen) over Vrouwelijke Arabische stemmen

"De vriendelijkste manier om de wereld te ontdekken zonder haar uit te putten, is door literatuur te lezen."

In de media: interview met Iman Humaydan in De Standaard

Interview door Ine Roox met medecurator Iman Humaydan van Vrouwelijke Arabische stemmen in De Standaard

"Al sinds midden oktober komen woedende Libanezen op straat. Die revolutie kleurt opvallend vrouwelijk. 'We verzetten ons óók tegen de mannelijke dominantie.'"

 

ABO-ACTIE DW B JAARGANG 2020

In 2020 hebben we weer heel wat in petto. In DW B 1 (maart) stellen Fikry El Azzouzi en Dirk Leyman een focus samen over Satire als nieuw engagement na de postmoderne ironie, en hoe tegelijk (auto)censuur die satire bemoeilijkt. In DW B 2 (juni) gaat Arnoud van Adrichem op zoek naar het Oerboek, ofwel kinderboeken die een onuitwisbare indruk nalieten. Want schrijvers worden geboren uit lezers. En lezers worden geboren als ze een jaar of zeven zijn. Voor het septembernummer (DW B 3) zullen Johan de Boose en Peter Vermeersch de bewogen en complexe geschiedenis van de Poolse literatuur toelichten en enkele van haar prominente vertegenwoordigers opvoeren. En in DW B 4 (december) maakt Alicja Geszinska een boeknummer met als titel De Muur, over al wat muren optrekt tussen mensen, volkeren, religies en ideologieën.

Verschenen: Vrouwelijke Arabische stemmen

DW 4 2019
Vrouwelijke Arabische stemmen

Curator Sigrid Bousset verzocht de Libanese auteur Iman Humaydan om met haar een boeknummer van DW samen te stellen met sterke vrouwelijke Arabische stemmen. Ze maakten een imaginaire literaire reis langs acht Arabische landen aan de Middellandse Zee, te beginnen in Marokko, eindigend in Syrië. Het resultaat is een unieke en veelkantige verzameling van zestien teksten - voor elk land proza en poëzie. Zij zijn geschreven na de Arabische lente, met de stad als setting, als plek van aankomst, vertrek, als lieu de mémoire en als bron van heimwee en melancholie. Of juist als oord van vernieuwing en hoopvolle verwachting. U wordt uitgenodigd om mee te reizen.

Voor het eerst is zo een uitgebreide selectie vrouwelijke Arabische auteurs in het Nederlands beschikbaar.

Tomas Vanheste in Ons Erfdeel over 'Het literair klimaat 2010-2019'

'Eenvoudig is het niet, de tijdsgeest vangen in een net van woorden. Nog lastiger is die opdracht als je je nog midden in het strijdgewoel bevindt van het tijdvak dat je wil kenschetsen. Geprezen zij daarom de moed van de redactie van het literair-culturele tijdschrift DW B'

'Dit themanummer van DW B [...] wekt uiteindelijk een weldadig geloof in de samenhang en vitaliteit van de hedendaagse laaglandse literatuur. Graag steek ik het daarom als een koopman omhoog.'

https://www.de-lage-landen.com/article/de-laaglandse-literatuur-van-nu-leeft-tijdschrift-dwb-vat-de-literaire-jaren-2010-2019-samen

In 'Knack+' verscheen een stuk van Geert Buelens over DW B 3

Geert Buelens in Knack+ over emancipatorische ontwikkelingen in de literaire wereld.

"Vijftig jaar geleden kreeg Jef Geeraerts de Staatsprijs voor zijn Congoroman Gangreen. De bekroning leidde tot Kamervragen over racisme en kolonialisme. Berucht is het boek altijd gebleven, maar de progressieve literaire goegemeente viel Geeraerts nooit af. Pas nu een generatie zwarte Vlaamse schrijfsters op het voorplan treedt, lijkt dat te veranderen."

De volledige versie van dit artikel valt nu te lezen in DW B 3: Het literair klimaat 2010-2019.

Aandacht voor 'Het literair klimaat 2010-2019' in De Standaard der Letteren

'Het literair klimaat 2010-2019' krijgt in De Standaard der Letteren: ★★★

"Het tijdschrift DW B blikt terug op de Nederlandstalige literatuur van het voorbije decennium. Het toont een beweeglijke literatuur in een veelvoud van media voor een veelheid aan publieken. Voortaan zetten vrouwen, essayisten en activisten de toon."

Het septembernummer is verschenen!

DW B 2019 3: Het literair klimaat 2010-2019

In de 21e eeuw is de periode van de grote literaire bewegingen én stromingen voorbij, zo hoor je wel eens rondzingen. Geen poëticale of polemische schermutselingen maar maatschappelijke discussies beheersen mee het literair klimaat van vandaag, zeggen anderen. Liever dan onder elkaar over literatuur te debatteren, zoeken auteurs hun positie en identiteit in de wereld buiten het boek.

Hoe heeft de Nederlandstalige literatuur zich tussen 2010 en 2019 ontwikkeld, in een cultuur die steeds dieper beïnvloed wordt door andere media en door het vrijemarktmodel? Hoe stellen de jonge auteurs van dit moment hun kompas af om in dit landschap te navigeren? Wat is de relatie tussen commercie en literatuur bij de intrede van Griet Op de Beeck? Welke impact had de oprichting van Das Magazin? En wie zijn de beste millennialdebutanten?

Debutantennummer 'De Magmakamer' is verschenen!

DW 2019 2 - De Magmakamer

Curatoren CHARLOTTE VAN DEN BROECK en JEROEN DERA gaan op zoek naar literair vulkanisme.

Helse ondergrondse hitte stuwt smeltend gesteente omhoog. Dat verblijft vervolgens in de magmakamer. Wanneer de druk daar te groot wordt, barst de vulkaan uit. Bij een eruptie worden gloeiende sintels en as de lucht ingeblazen, of er ontstaan hete lavastromen. De curatoren hebben uit 342 inzendingen van debuterende schrijvers een selectie gemaakt waarin jonge, nog ondergrondse stemmen uitbarsten, met veel vuur en rumoer. MALIKA SOUDANI, ARNO BOEY, BENJAMIN DE ROOVER, BOB VANDEN BROECK, DORIEN DE WIT, DAVID HUYGHE, JAN DAEMS, JOOST OOMEN, BETÜL ŞEFIKA, WOUT WAANDERS, DEWI DE NIJS BIK, ANNE-SOPHIE DE MEY, FEMKE ZWIEP, WILLEMIJN KRANENDONK, MONA THIJS, FREDERICK POTGIETER, SANAM SHERIFF.

Jonge schrijvers breken door: JENS MEIJEN, GIUSEPPE MINERVINI en HANS DEPELCHIN.

UITNODIGING

DW B De Magmakamer

& Eerste Fintro Debuutprijs

Dinsdag 4 juni 19.00 u.

in het Auditorium van BNP Paribas Fortis Kanselarij Brussel

Het eerste nummer van 2019 is verschenen!

DW B 2019 1 - Het failliet

Het bedrijf waarvoor Arnoud van Adrichem werkte, werd in de verzengend hete zomer van 2018 failliet verklaard, na maandenlange pecuniaire ellende. Het Franse woord faillir betekent ‘mislukken’ of ‘falen’. Hij besloot curator te worden van een literaire focus over ‘het failliet’, omdat in een bankroet vrijwel het gehele scala aan menselijke emoties samenkomt. Het raakt aan het existentiële.

De Magmakamer

DW B 2019 3 | De Magmakamer
 
De afgelopen maanden verzamelde de Magmakamer gestaag haar vloeibaar gesteente!
Uit de 342 ingezonden teksten werd een selectie gemaakt. Vanwege het hoge aantal inzendingen is het voor ons onderbemande team van twee vulkanologen niet mogelijk om iedereen persoonlijk te beantwoorden.Heeft u geen mail ontvangen, dan betekent dit helaas dat de tekst niet geselecteerd is voor het redactietraject en publicatie.Via deze weg willen we toch iedereen bedanken om in te sturen en om ons te laten meelezen.
 
Met hartelijke groet, 
Charlotte Van den Broeck en Jeroen Dera

DW B in 2019

Neem een abonnement op jaargang 2019 en krijg de special edition van DW B 2018 – NON-SITES – cadeau! Negen auteurs schrijven een tekst bij atelierfoto’s van negen kunstenaars.

Geen zonnig begin van jaargang 2019. In DW B 1 (maart) benadert Arnoud van Adrichem Het failliet vanuit een literair en filosofisch perspectief – want komt niet het gehele scala aan menselijke emoties samen in een bankroet? DW B 2 – De magmakamer (juni) is een debutantennummer dat dan weer bruist van nieuw en jong talent, samengebracht door Charlotte van den Broeck en Jeroen Dera. In het septembernummer DW B 3 brengen Laurens Ham en Sven Vitse Het literaire klimaat 2010-2019 in kaart. En in het decembernummer (DW B 4) laten Sigrid Bousset en Iman Humaydan vrouwelijke stemmen uit de Arabische wereld weerklinken. In 2019 speelt www.dwb.be een nog grotere rol: naast vele kritieken over boeken vindt u nog tal van nieuwe teksten, die het papieren nummer aanvullen en versterken. 

Nieuwe OPEN CALL!

Het literaire klimaat 2010-2019
Curatoren: Laurens Ham en Sven Vitse.
 
In 2019 blikt DW B in een bijzonder themanummer terug op een fascinerend literair decennium: de jaren 2010. Hoewel dat decennium nog volop bezig is, kunnen we nu al zeggen dat het een rijke en bewogen periode is geweest voor de Nederlandstalige literatuur. Een talentvolle generatie auteurs is opgestaan, in een razendsnel veranderende politieke, commerciële en technologische context.
 
Maar wat brengt de toekomst? Hoe ontwikkelt onze literatuur zich in de jaren 2020? En hoe zou die zich moeten ontwikkelen? Heb jij hier een visie op en wil je die met de lezers van DW B delen? Stuur ons dan een voorstel van maximaal 1 A4 vóór 31 januari 2019. Als we jouw idee spannend vinden, verschijnt je essay gelijktijdig met het papieren nummer op de website van DW B.

Het laatste nummer van 2018 is verschenen: NON-SITES

Op 1 december verscheen het boeknummer van DW B 2018: NON-SITES.

DW B 4 is een feest van de verbeelding. Curatoren Luc Derycke en Hugo Bousset vroegen negen leden van de (kern)redactie van DW B om een tekst te schrijven bij atelierfoto’s van overleden kunstenaars van wie ze de identiteit niet kenden. De foto’s zijn van Jef van Eynde. De lezer wordt meegezogen in een choreografie van gemengde tekstgenres, mysterieuze plots en studies van ruimtes, lichaamsdelen, lichtnuances, kleurenpaletten.

Teksten zijn van Arnoud van Adrichem, Anneke Brassinga, Saskia de Coster, Bernard Dewulf, Elma van Haren, Leen Huet, Jan Lauwereyns, Koen Peeters en Peter Verhelst.

Open Call: Dietsche Warande & Belfort zkt debutanten!

Got so high off volcanoes, now the flow is so lava

                                      -   Childish Gambino

 

Het derde nummer van DW B 2018 is daar!

FRANKENSTEIN 200 JAAR: MARY SHELLEY HERLEEFT

Tweehonderd jaar geleden schreef Mary Shelley op haar negentiende Frankenstein, or: the Modern Prometheus. Curator Patrick Bassant vroeg aan elf jonge vrouwelijke auteurs – geboren tussen 1984 en 1994 – om als achterkleindochters van Mary en hemelbestormers van tegenwoordig hun eigen creaturen te scheppen. 

Voorts is er nieuw werk en we publiceren enkele bekroonde jonge hoofden.

Laureaten Babylons Interuniversitaire Literaire Prijs

Babylons Interuniversitaire Literaire Prijs begon in 1976 als een ludieke en studentikoze wedstrijd met een uitreiking in de Fakbar van de Leuvense Letterenfaculteit. Intussen heeft de wedstrijd zich ontwikkeld tot een belangrijke opstap voor jonge schrijvers. DW B is al jarenlang een partner van de wedstrijd, hoofdredacteur Hugo Bousset is een vast jurylid. DW B biedt de drie laureaten proza en poëzie een publicatie aan op de website. Het werk van de winnaars verschijnt ook DW B 2018 3, die verschijnt in september.

Jens Meijen, tweede laureaat proza en poëzie 2016 over de wedstrijd:

Het tweede nummer van 2018 - Kamer in Oostende

JUNI 
DW B 2018 2 
Kamer in Oostende 

Eind jaren 1940, begin 1950 nodigde een Oostends auteur alle schrijvers van Dietsche Warande & Belfort uit in zijn Hôtel du Parc. Telkens in mei, vóór het toeristische seizoen, gedurende verschillende jaren. De naam van die intussen vergeten schrijver: Gaston Duribreux. Op de legendarische DW B–weekends in Oostende ontstond een unieke samenhorigheid van auteurs. 

Een hotel vol Oostendse verhalen

 

Zondag 10 juni, om 11 uur

KAAP | Vrijstaat O., Zeedijk, Oostende

gratis toegang

aanbevolen dresscode: stadskledij of casual chic

 

Arjan Peters over DW B 2018 1 in de Volkskrant

© Io Cooman en Eva Roefs

Niemand schrijft meer echt brieven, en dat is jammer - een mens laat zich écht zien door zijn unieke hanepoten

Uit de brieven van Albert Verwey, August Willemsen en J.M.H. Berckmans leert Arjan Peters de mens kennen.

Lees hier het artikel dat hij erover schreef voor de Volkskrant.

Voorpublicatie: Miniatuur - Britt Vancayseele

Op 31 maart vond voor de vierde keer op rij het Debutantenbal plaats, georganiseerd door de Editio Online Schrijversacademie. Als trotse partner van het evenement publiceert DW B de winnaar van de Editio-vakjury. 'Minitatuur' van Britt Vancayseele zal op papier verschijnen in DW B 2018 3, dit nummer komt uit in september. Hier lees je de tekst alvast online. 


Britt Vancayseele (1994) gaf zichzelf op jonge leeftijd al over aan de grillen van haar fantasie. Na twee eerdere nominaties in schrijfwedstrijden won ze in maart de Debutantenschrijfwedstrijd georganiseerd door Editio Online Schrijversacademie. Haar teksten zijn vaak donker en mysterieus. Momenteel werkt ze aan haar debuut: een collectie kortverhalen. Daarnaast schrijft ze ook aan een roman.

 

 

Miniatuur