Franz Werfel (Praag 1890 - Los Angeles 1945)

was op zijn twintigste al een gevierd expressionistisch dichter, bewonderd door zijn collega’s Franz Kafka, Stefan Zweig en Max Brot. Helemaal tot bloei kwam hij in de laatste twee decennia van zijn te korte leven, toen hij – mede gestimuleerd door zijn levenslange gezellin, de componistenweduwe Alma Mahler – een aantal prozawerken schreef die de tand des tijds moeiteloos doorstaan.

Bij Vrijdag verscheen een nieuwe vertaling van de klassieker Het bleekblauwe handschrift van een vrouw in een prachtige uitgave met linnen band. Deze korte roman uit 1938, geschreven tijdens zijn ballingschap in Frankrijk, vormt een hoogtepunt in Werfels oeuvre. De thematiek van schuld, boete en verlossing is tijdloos, de briljante stijl een genot voor elke liefhebber van verfijnde literatuur.

Geslecteerd voor de collectie mooiste vergeten klassiekers van Schwob.
Geef je op voor de Schwob-leesclubs! Lees meer

- De klassieker in de Duitstalige Joodse exilliteratuur

- Bewonderd door Franz Kafka, Stefan Zweig, Max Brot

- Eindelijk opnieuw beschikbaar in geheel herziene vertaling

Over Het bleekblauwe handschrift van een vrouw: 

‘Marc Rummens heeft Het bleekblauwe handschrift van een vrouw elegant vertaald, het boek is smaakvol uitgegeven. Kortom, een aanrader.’ - Trouw

'fraai uitgegeven', 'stilistisch zeer verfijnd' - Tzum

'een meesterlijk boek.' - De Tijd

'de novellen zelf, daarvan valt te hopen dat de hedendaagse auteurs er wat van opsteken.' - Friesch Dagblad

'een vergeten maar klassieke parel', 'Vergezeld van een voortreffelijke introductie door vertaler Marc Rummens.' - De Morgen

'uitstekend vertaald', ‘Deze bibliofiel uitgegeven herontdekking van Werfel is nog altijd de moeite van het lezen door elke literatuurvriend waard.’ - Biblion

'Zeer psychologisch, wisselend van stemming, maar via het persoonlijke juist een scherp historisch tijdsdocument - schrijnend en veelzeggend over de politieke situatie. Indrukwekkend hoe Leonidas als een immorele schoft wordt neergezet, maar dat Werfel tegelijkertijd ook zijn uiterste best doet de lezer met hem te laten meeleven.' - Jannah Loontjes

‘Zéér, zéér hard aan te bevelen.’ - Max Temmerman 

'prachtig uitgewerkt' - Nederlands Dagblad

'Met perspectief wisselingen en flashbacks bouwt hij het verhaal zo op dat je als lezer je gedwongen voelt om door te lezen. [..] Een zeer waardevolle kennismaking met een onbekende klassieker' ★★★★ -  Hebban

'Actueler kan haast niet.' - Athenaeum 

BOEKEN

(2016)