De vrouwen die in dit boek aan bod komen - Mary Pickford, Pearl White, Gloria Swanson, Lillian Gish, Lois Weber, Alice Guy, Mabel Normand - vervulden op hun manier sleutelrollen in hoe Hollywood, hoe de filmindustrie, zich ontwikkelde in de jaren tien en twintig, hun invloed reikte vaak zelfs verder dan de filmindustrie. Ze werden rolmodellen, ze representeerden de moderne of Nieuwe Amerikaanse vrouw, ze waren carrièrevrouwen, managers en hun eigen koppige baas op een moment dat dit nog als onvrouwelijk, onnatuurlijk en zelfs problematisch werd beschouwd in de meeste kringen.
En toch zijn hun namen relatief onbekend. Ze zijn vaak voetnoten in historische overzichten of ze zijn zelfs heel lang volledig onvermeld gebleven in traditionele filmgeschiedenissen (standaardwerken en curricula in scholen). Over actrice en onafhankelijk producente Mary Pickford (mijn cover girl) schreef Paul Rotha, een historicus, in twee zinnen dat hij haar niet zo goed begreep om vervolgens zeven pagina’s lang de films van Douglas Fairbanks (haar echtgenoot, die hij blijkbaar wél begreep) te bejubelen. De regisseur Lois Weber raakte volgens Anthony Slide, een andere historicus ‘de weg kwijt in de filmgeschiedenis’ (een vergelijking met een licht stereotype ondertoon) en ze werd volgens Richard Koszarski zelfs ‘forgotten with a vengeance’ (vergeten uit wraak).