© Carmen De Vos

Celia Ledoux (1977)

schrijft fictie, non-fictie, columns, opinies en podiummateriaal voor onder meer VRT, De Morgen, Humo en Deus ex Machina. Sinds 2019 is ze Vlaams Parlementslid voor Groen.

Bij Vrijdag publiceerde ze de non-fictieboeken Mama en Slaap je al door? en haar debuutroman Wild vlees, die op de Longlist Hebban Debuutprijs 2016 staat.


BOEKEN

(2015)

(2012)

(2011)


MEDIA

Over Mama:

'Een reis van (h)erkenning dit boek. Celia benoemde wat ik al zo lang dacht of voelde, zij wist er de juiste woorden aan te geven.' - Reismicrobe

'Aan de hand van haar eigen ervaringen spit Ledoux door wetenschappelijke literatuur, bakerpraatjes en goedbedoeld advies van professionals en familie, op zoek naar een manier om haar nieuwe leven als moeder vorm te geven. Ze ontdekt dat veel standaard advies helemaal voorbij gaat aan de natuurlijke behoeften van een baby, en dat de maatschappij eigenlijk totaal niet is ingesteld op jonge ouders.' - KiiND

 

Over Slaap je al door?:

'Geen regels, geen methode: een baby is geen computer. Wel 150 tips en weetjes voor écht minder werk, fijner ouderschap en gelukkigere baby’s.' - Libelle Mama

Over Wild Vlees:

'Het eerste deel sleurt ons in een rotvaart mee door een doolhof van personages en situaties, terwijl het tweede deel meer het verhaalgegeven uitpuurt. Het geheel is toch wel een sterk onconventioneel verhaal over de eenzaamheid die de prijs is van een zoektocht naar authenticiteit.' -  André Oyen, Lezers Tippen Lezers 

'Haast achteloos etaleert Celia Ledoux in Wild Vlees haar ongezouten schrijftalent. Seuten van de Vlaamse Letteren, berg u!' - Louis van Dievel

'Zonder verpinken, hoog tempo, bij momenten bijna lyrisch-absurd. Met Wild vlees schrijft Celia Ledoux een erosdocument dat dwars door het hier en vulgair gaat om de werking van onze passies te tonen. Razende fictie die de waarheid helemaal uitkleedt. Heel indrukwekkend.' - Jan Lauwereyns

'De roman van Celia Ledoux slaat fundamenten weg, laat rillingen over ruggen lopen, kiest de aangewezen hazenpaden, heeft impact en uitstaans, zet de lezer op de perfecte verkeerde en juiste benen, kamt alles uit en pakt heel veel in, en nadat ik ‘m gelezen had was ik weer eens heel blij dat vrouwen bijtijds heel goed kunnen schrijven.' - Herman Brusselmans

'Haar taal is blitz als een blinkende bolide: razendsnel, wendbaar, en weergaloos mooi, je kijkt ernaar met open mond.' - Hilde Van Mieghem