© Jimmy Kets

Fikry El Azzouzi (1978)

schrijft columns, theaterstukken en romans. Hij werd door Knack uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke allochtonen van België. Na zijn juichend ontvangen debuutroman Het Schapenfeest (2010) en de novelle De handen van Fatma (2013) won hij in 2015 met Drarrie in de nacht (2014) de Arkprijs van het vrije woord. In 2016 publiceerde hij Alleen zij, het vervolg op Het schapenfeest en Drarrie in de nacht. Deze drie verhalen werden samen gebundeld in Ayoub (2019). 

Ook verscheen bij Vrijdag zijn theatertekst Reizen Jihad (2015).


BOEKEN

(2019)

(2015)

(2014)

(2013)

(2010)


LEESFRAGMENTEN


Over Het Schapenfeest:

'El Azzouzi schrijft virtuoos' - NBD

 Biblion

'Subtiel en overtuigend toont El Azzouzi hoe een heel gewoon maar eenzaam jongetje, dat wordt vermalen tussen twee culturen, troost vindt in de islam.' 

Knack

'Lichtvoetige, lekker weglezende roman met een universele touch.' 

Humo

'Het Schapenfeest is een roman die werkelijk voortreffelijk van start gaat. El Azzouzi heeft weinig pagina’s nodig om van Ayoub het aandoenlijke schoffie te maken dat thuis geen ruimte krijgt.' 

NRC Handelsblad

'Frisse en geestige familieroman.' 

Cutting Edge


Over Drarrie in de nacht: 

'Relevant, wrang, komisch, verontrustend – het boek van het jaar'

El Azzouzi is een unieke stem in onze literatuur.

Tom Lanoye

'In de laatste vijftig bladzijden begrijp je heel goed hoe dun de lijn is tussen hier blijven en een leven opbouwen en in Syrië gaan vechten en waarschijnlijk je leven laten.' 

Sven Gatz

'In zijn boek "Drarrie in de nacht" weet hij op een eenvoudige, humoristische manier maatschappelijke vraagstukken rond diversiteit en integratie te verwoorden.'

Wim Distelmans

'Rauwe, wrange en soms hilarische inkijk in het leven van dolende Drarries onderweg naar volwassenheid.

Fikry El Azzouzi zet zijn personages prachtig neer.' 

Walther, Goodreads


Over Alleen zij: 

'Met schrijfwerk erin waar je u tegen zegt. (...) Bijzonder sterk zijn de dialogen tussen de twee geliefden, vol grappen, rare moppen over en voor moslims, steken onder water, maar vooral vol statements over de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze in de grond vertwijfelde liefde.'

 De Groene Amsterdammer

'Het werk van de schrijver zit vol spitsvondige humor.'

GvA Stad

'El Azzouzi schrijft met ingehouden humor en veel betrokkenheid over liefde in tijden van angst en geweld.'

 John Vervoort,

Het Nieuwsblad

'Wrange, maar hoogst verteerbaar geschreven kost.'

 HUMO

'Dat levert aandoenlijke en hilarische taferelen op, die laten zien hoe sterk El Azzouzi is in theatrale scènes vol snelle, humoristische dialogen en grote woorden.'

Tzum

'Jouw boek heeft me aan het denken gezet. Waarom worden er in Nederland niet zulke boeken geschreven?'

Amsterdam FM in gesprek met Fikry El Azzouzi. 

'Doordat El Azzouzi op het prille koppel focust, kan hij de achterdocht, het wederzijdse onbegrip en het onvermogen om echt dichter bij elkaar te komen van binnenuit beschrijven.'

De Standaard


Over Ayoub: 

'Fascinerende actuele trilogie met een waarschuwing voor de maatschappij' -

Nathalie, 

 Hebban