Patrick Conrad (1945)

is bekend als schrijver, dichter, plastisch kunstenaar en filmmaker. Hij biedt als thrillerauteur een enerverende cocktail van spanning en lakonieke beschouwingen bij het pseudo-artistieke caféleven in het Antwerpen van de jaren tachtig. Zijn werk werd herhaaldelijk genomineerd voor de Hercule Poirotprijs die hij in oktober 2015 won met zijn thriller Moço. Ook werd hij bekroond met de Diamanten Kogel 2007 en vertaald in het Duits en het Engels. Zijn roman Limousine werd in 2014 in Amerika verfilmd. 

Volgens de VN Thriller & Detectivegids zijn sfeervolle en stijlvol geschreven romans noirs Conrads handelsmerk. Residentie van Artevelde (2017), Diep in december (2018), Good night, Charlie (2019) en De verdwijningen(2021) werden allen lovend onthaald door de pers. In 2023 verschijnt een nieuwe roman noir bij Uitgeverij Vrijdag: Antwerp Empire Palace.

Bij Uitgeverij Vrijdag verschenen daarnaast de dichtbundels De Cadillac van Mallarmé (2016), En de bomen (2020) en Oude, koude nachten (2022) van Patrick Conrad.



BOEKEN

(2023)

(2022)

(2021)

(2020)

(2019)

(2018)

(2017)

(2016)

(2015)

(2014)


30 november 2021

De Verdwijningen genomineerd voor de Knack Hercule Poirotprijs

Patrick Conrad is met De verdwijningen genomineerd voor de Knack Hercule Poirotprijs 2021, de prijs voor het beste Vlaamse spannende boek van het afgelopen jaar.

Op zaterdag 18 december maakt de jury van de 24e editie van de Knack Hercule Poirotprijs, bestaande uit voorzitter Geert Lambrecht, Linda Asselbergs, Johanna Spaey, Lukas De Vos, Patrick Van Gompel en John Vervoort de winnaar bekend.


25 november 2021

Patrick Conrad in Franse vertaling

Met veel plezier melden we dat de toonaangevende Franse uitgeverij Actes Sud binnenkort Diep in december van Patrick Conrad gaat publiceren in een vertaling van Noëlle Michel.

Nous sommes ravis à la perspective de cette collaboration,” zegt redacteur Hege Roel-Rousson die samen met Philippe Noble besloot om Patrick Conrad in de reeks Actes Noirs te brengen als eerste Vlaming naast internationale collegae als Stieg Larsson, Camila Läckberg, David Lagercrantz en Lars Kepler.


LEESFRAGMENTEN


Over Oude, koude nachten:

'Oude, koude nachten bevat zo veel meer dan zijn ondertitel suggereert. Het is niet alleen een meeslepende reis door het leven van die ene dichter, maar door het leven van iedereen die de bundel openslaat.'

Jan de Jong, Poëziekrant

’De gedichten zijn in lyrische, beeldende stijl geschreven.’

NBD Biblion

‘De bundel kan evenzeer gelezen worden als een soort van filosofische miniverhandelingen over het leven.’ 

Dirk De Geest, Mappalibri

'Patrick Conrad slaagt er in zijn beste momenten als weinig andere dichters in een poëtisch universum tot stand te brengen waarin liefde, eenzaamheid, weemoed, verdriet, nostalgie, decadentie, verval, schoonheid, droom en verlangen een bijna sacraal huwelijk aangaan.'

Patrick Auwelaert, Doorbraak

‘Een werk van groot meesterschap en grote betekenis.’ 

Marc Bruynseraede, Meander


Over De verdwijningen: 

'Nooit schreef Patrick Conrad een betere ‘roman noir’ dan De verdwijningen.'

★★★★

John Vervoort, Standaard der Letteren

‘Spannend, vlot geschreven verhaal. Boeiend tijdsbeeld van Antwerpen in de jaren 1970 en van de macht die de rijke families toen hadden.’ 

NBD Biblion

'Het zoveelste bewijs van Conrads handelsmerk: sfeervolle en stijlvol geschreven roman noirs.’ 

VN Detective en Thrillergids

'Los van alle verdwijningen, gevraagde losgelden, martelingen en executies leest Patrick Conrads jongste roman toch vooral als een nostalgische, ironisch-kritische terugblik op het naar zelfdestructie neigende Antwerpen van de jaren zeventig, waarin hebzucht en hedonisme elkaar vonden in de talloze kroegen, clubs en restaurants die de havenstad rijk was. (...) Opnieuw een sterke roman van een volstrekt unieke stem in het Vlaamse thrillerlandschap.'

★ 

Gazet van Antwerpen

'De Antwerpse dichter, plastisch kunstenaar en filmmaker Patrick Conrad bouwde als auteur van brutale roman noirs een stevige reputatie op. Zijn nieuwste, ‘De verdwijningen’, voert ons terug naar de metropool tijdens de vroege jaren zeventig en herinnert niet enkel aan eerdere thrillers maar ook aan ‘Slachtvee’ en ‘Mascara’, de eigenzinnige films waarmee Conrad in de jaren tachtig de Vlaamse filmwereld dooreenschudde. ‘De verdwijningen’ fileert de ondergang van een machtige familie in een erg Antwerps verhaal dat bol staat van bedrog, geweld en dood.' 

Ivo De Kock, De Wereld Morgen

'De verdwijningen is een meeslepende roman noir die je helemaal opslorpt en terug katapulteert naar de jaren 70.  Patrick Conrad schrijft een filmisch boek waarin hij opportunisme, zinloosheid en eenzaamheid op een treffende manier in beeld brengt. Met een ‘oorwurm’ als ‘So you win again’ van Hot Chocolate in mijn oor, zal dit boek nog een hele tijd nazinderen.' ★★★★★ 

Anita, Thrillerlezersblog

'Een nieuwe roman noir van Patrick Conrad is iets waar ik persoonlijk altijd met heel veel genoegen naar uitkijk. Hij beheerst het genre met een ongelofelijke precisie en hij is tevens ook een zeer goede schrijver die weet hoe hij moet omgaan met de Antwerpse couleur locale, en waar nodig poëtische en nostalgische toetsen kan aanbrengen. (...) In zijn nieuw werk De verdwijningen speelt ook Marcel Proust een belangrijke rol.'

André Oyen, Lang Zullen We Lezen


Over En de bomen: 

'Conrad heeft met En de bomen een hoogtepunt aan zijn oeuvre toegevoegd, waarin gevoelens en doodsangst en verdriet helder en treffend verwoord worden.'

 Carl de Strycker, Kunsttijdschrift Vlaanderen

'De taal is overtuigend ondanks de vele vraagtekens bij verleiding en misleiding in het zoeken naar de waarden tijdens het luisteren en kijken. De beelden van de illustraties op de flappen versterken die contrasten in de barokke of heldere woorden. Een overtuigend resultaat in "de waan van wat zal voortbestaan" en daarmee een bijzondere bundel.'

NBD Biblion

'Wat teksten als deze zo sterk maakt is hun klinkend verwoorde gebrek aan subtiliteit. De dichter neemt geen blad voor de mond, als een boeteprediker geselt hij de lezer die te lamlendig is om in actie te komen. "Mijn wapens waren mijn woorden," aldus het laatste gedicht. Laten we naar hem luisteren.' 

Poëziekrant


Over Diep in december:

'Eindelijk nog eens een hoogtepunt in een vaak slordig geschreven Vlaamse misdaadliteratuur.' 

★★★

Carlos Alleene, Cutting Edge 

'Diep in december is een hoogtepunt in Conrads oeuvre, en in de Vlaamse misdaadliteratuur.' 

★★★★

John Vervoort, Standaard der Letteren 

'Wellicht de meest verwerpelijke en meest te koesteren thriller die de laatste jaren verschenen is.' 

 Lukas de Vos, Knack.be 

'Sterke roman noir van een auteur die het genre in Vlaanderen tot het zijne heeft gemaakt.' 

★★★★

GvA


Over Residentie van Artevelde: 

'Het taalgebruik van Patrick Conrad is geweldig.Buitengewoon mooi, kleurrijk en verfijnd.'

★★★★

Hebban.nl

'Het moet niet altijd Vera, CSI, Tatort, Politeiruf 110 of Spreewaldkrimi zijn, voor een uitstekende thriller met een Antwerpse setting moet je bij Patrick Conrad zijn.' 

 Walter Soethoudt

'Wie de klassieke Vlaamse misdaadverhalen zoals zijn collega's die zo vaak opdissen beu is moet dit boek proberen.'

John Vervoort, Standaard der Letteren

'Hij speelt voortdurend met de grenzen van gender en fatsoen, gooit de crime-obsessie voor een strak plot overboord en verbluft je met zijn poëtische verbeeldingskracht.'

★★★★

 Knack Focus

'grossier in verbeeldingskracht, humor en scherpe observaties' 

★★★★

GvA

'Het taalgebruik van Patrick Conrad is geweldig. Buitengewoon mooi, kleurrijk en verfijnd.'

★★★★

Mijn Boekenblog

'Vintage Conrad!' 

Biblion


Over De Cadillac van Mallarmé:

'Vooral de combinatie van de absurdistische afbeeldingen met de uit het leven gegrepen thematiek in de verzen laten je na het lezen achter met een zoete verwarring'  
 ★★★ 

Meander Magazine 

'De droom om de fantasie in de werkelijkheid te beleven, wordt hier even werkelijkheid' 

De Morgen Boeken

‘Beeld en woord passen naadloos bij elkaar. De poëzie alleen, vol klankovereenkomsten, behoort tot Conrads meest geslaagde lyrische prestaties.’ 

Biblion


Over Moço:

'Virtuoos geschreven, knap geconstrueerd, beklijvend.' 

Luc Pay