DW B, het literair-culturele tijdschrift Dietsche Warande & Belfort, is na De Gids het oudste literaire tijdschrift uit het Nederlandse taalgebied. Onder hoofdredactie van Hugo Bousset is DW inmiddels een laboratorium voor de kruisbestuiving van literatuur en andere kunstvormen, zowel op papier als digitaal en met een regelmatig aanbod van podiumactiviteiten. Door literatuur, beeldende kunst, fotografie, architectuur en andere kunsten met elkaar in contact te brengen hoopt het tijdschrift elk van die kunsten tot een voortdurende staat van vernieuwing en verwondering te brengen.

DW is bovendien een van de grootste literaire tijdschriften. In de redactie werken talenten als Arnoud van Adrichem, Charlotte van den Broeck, Elma van Haren, Koen Peeters, Yves Petry, Maud Vanhauwaert en Peter Vermeersch mee aan voortdurende kwaliteit, relevantie, revelatie en innovatie.

DW B 2019 3 | De Magmakamer
 
De afgelopen maanden verzamelde de Magmakamer gestaag haar vloeibaar gesteente!
Uit de 342 ingezonden teksten werd een selectie gemaakt. Vanwege het hoge aantal inzendingen is het voor ons onderbemande team van twee vulkanologen niet mogelijk om iedereen persoonlijk te beantwoorden. Heeft u geen mail ontvangen, dan betekent dit helaas dat de tekst niet geselecteerd is voor het redactietraject en de publicatie. Via deze weg willen we toch iedereen bedanken om in te sturen en om ons te laten meelezen.
 
Met hartelijke groet, 
Charlotte Van den Broeck en Jeroen Dera

VERSCHENEN:

DW B 2019 1
HET FAILLIET
 
Het bedrijf waarvoor Arnoud van Adrichem werkte, werd in de verzengend hete zomer van 2018 failliet verklaard, na maandenlange pecuniaire ellende. Het Franse woord faillir betekent ‘mislukken’ of ‘falen’. Hij besloot curator te worden van een literaire focus over ‘het failliet’, omdat in een bankroet vrijwel het gehele scala aan menselijke emoties samenkomt. Het raakt aan het existentiële.
 
U leest creatieve teksten over al wat in het leven op de klippen kan lopen van MARC KREGTING, JAN LAUWEREYNS, ARNOUD VAN ADRICHEM & JAN BAETENS, LUCAS HÜSGEN, DANIËL ROVERS, NACHOEM M. WIJNBERG, HUUB BEURSKENS, ANNE VEGTER, PETER VAN LIER, ARJEN DUINKER, ASTRID LAMPE en ERWIN JANS.
 
ALFRED SCHAFFER presenteert en vertaalt het jonge talent uit Zuid-Afrika JOLYN PHILLIPS. MUSTAFA KÖR schrijft een gedicht als onderdeel van een kunstwerk van het Zweedse duo Goldin+Senneby.
 
Voorts is er poëzie van PETER HOLVOET-HANSSEN, een essay van RODERIK SIX en theater van FIKRY EL AZZOUZI.
 

NU ONLINE:

Het huis van de hond - Anke Verschueren

Anke Verschueren was een van de laureaten van Babylons Interuniversitaire Literaire Prijs (proza 2e plaats). Als trouwe partner van deze wedstrijd prijkte zij reeds op de website van DW B met haar tekst 'Wat ik nodig heb om te kunnen schrijven'.  Nu publiceren we hier op DW B online graag haar nieuwe verhaal Het huis van de hond:

'De ramen van het huis moeten dicht blijven om het stuifmeel en de warmte buiten te houden. Anders hoor ik hem de hele dag niezen. Boven houdt hij ook de luiken gesloten. April is heet dit jaar. Vanaf het middaguur tot ze ondergaat, staat de zon op de voorgevel van het huis. Hierbinnen is het koel.'

Ik neem je serieus bij de neus: de onrustige authenciteitsstrijd van de vroege Nederhop. Door Pepijn de Groot.

'Dertig jaar geleden, met de oprichting van Osdorp Posse in 1989, deed Nederhop z’n intrede.' In dit stuk doorspekt met doorklikmogelijkheden gidst Pepijn de Groot je door de geschiedenis van de vroege hiphop in Nederland.

-

Een (on)aantastbare fantasie. Daan Borloo over Patricia van Peter Terrin

'Wat een heerlijk complexloos en blijmoedig begin van een roman! Witte wolken, blauwe hemel, groene lichten: Patricia barst los onder een te gunstig gesternte om werkelijk waar te kunnen zijn — dit is tenslotte een boek van Peter Terrin, meester van het unheimliche en van de bedrieglijke oppervlakte.'

-

Wat wieren weten. Lars Bernaerts over het proza van Miek Zwamborn

'Zo is de omgang van de natuur in het proza van de kunstenaar, dichter en vertaler Miek Zwamborn een precieuze, soms wat ondoelmatig maar altijd intrigerend samenspel van geschiedenis, wetenschap, idealisering en kunst. Zwamborns prozateksten – en dan vooral Vallend houtDe duimsprong en Wieren – zijn essayistisch-verhalende werken waarin kennis van de natuur divers en verrassend is.'

Het sociaal-cultureel archief van de liefde. Roel Smeets over Drift van Bregje Hofstede

'Het uitgangspunt is dat van de archetypische held die een reis moet doorstaan en uiteindelijk spiritueel getransformeerd terugkeert. De held van Drift is Bregje en ook zij transformeert in spirituele zin. Ze is beduidend wijzer dan aan het begin van de roman.'

-

Knopen maken en knopen ontrafelen. Nele Janssens over Paul Demets' De klaverknoop

'Knooppunten, daar draait het om in de poëzie van Paul Demets. Voor hem zijn knooppunten de plaatsen (en gedichten) waar mensen, groepen en dingen samenkomen, waar betekenis wordt gegenereerd en vastgelegd. In zijn jongste bundel De klaverknoop (2018) verkent Demets de spanning tussen de zekerheid die knopen bieden (vaste betekenis, gekende waarden en normen) enerzijds, en de drang om aan die beperkingen te ontsnappen (de hang naar zelfbeschikking en zelfontwikkeling) anderzijds.'

-

Het moeras van de grauwzone. Schrijven over J.M.H. Berckmans

'Hoe het hoofd boven water houden in de Grauwzone? Die kwestie raakt Berckmans keer op keer aan, zonder een sluitend antwoord te kunnen vinden of formuleren. Die existentiële inzet vormt de kracht van een bijzonder oeuvre. Het leven haalt het schrijven in – of was het omgekeerd? Er zijn een biografie en een bloemlezing die die vraag duidelijk stellen. Elk op hun eigen manier.'

-

Introverten en extraverten worstelen zich door hun schooltijd heen. Anne van den Dool over Mijn moeder en haar zoon van Markus van der Graaff en Nederhalfrond van J.Z. Herrenberg

'Feit blijft echter dat deze romans zodanig verschillende doelen nastreven dat de ene roman boven de andere plaatsen onmogelijk is. Het enige wat vaststaat, is dat de romans twee weergaven vormen van jonge mensenjaren in literatuur, die elk hun eigen kant van de jeugdigheid belichten: de eenzame stilte en het ontworstelende kabaal.'

-

Een gedeeld verlangen naar gezamelijkheid. Liesbeth D'Hoker over David Van Reybrouck en Erik Vlaminck

'Afgelopen herfst verschenen twee uitgaven van auteurs die elk op verschillende wijze stelling innamen: Odes, een greep uit de gloedvolle stukken die David Van Reybrouck tussen 2015 en 2018 voor De Correspondent schreef en Dikke Freddy in het zilver, een verzameling columns in briefvorm van Erik Vlaminck uitgegeven naar aanleiding van het zilveren jubileum van zijn aan lagerwal geraakt personage Frederik De Meester, beter bekend als Dikke Freddy.'

Comments